ماهنامه

آشنایی با انواع خازن

خازن ها دارای انواع مختلفی می باشد. حال به سراغ معرفی انواع خازن می‌ رویم. خازن در انواع متفاوتی تولید و به بازار عرضه می شود که در زیر انواع آن ذکر شده.

عدسی
سرامیکی
الکترولیتی
خازن ورقه ای
میکا
روغنی و گازی
متغیر

۱. خازن عدسی

انباره عدسی دارای ابعاد کوچک همانند عدس! بدون پلاریته مثبت و منفی (انباره های بدون قطب) هستند که از محدوده پیکو فاراد و نانو فاراد برخوردار می باشند و هرچه میزان انباره بالاتر رود سایزش نیز بزرگتر می شود. بر روی انباره عدسی اعدادی نوشته شده که از روی آن میتوان ظرفیت آن را بدست آورد. در صورت مشخص نبودن عدد بر روی انباره ظرفیت آن را توسط خازن سنج یا مولتیمتر خازن سنج و یا LCR متر تست کنید.

۲. خازن سرامیکی

از دیگر انواع انباره های بدون قطب، انباره های سرامیکی می باشند که جنس دی الکتریک آن سرامیک است و چون ثابت دی الکتریک سرامیک بالا می باشد، این نوع انباره عایق بسیار خوبی است و می توان با استفاده از آن ظرفیت های بالا در حد میکرو فاراد در ابعاد کوچک فراهم کرد، علاوه بر این نوع خازن ولتاژ کاری بالا دارد.

۳. خازن الکترولیتی

انباره های الکترولیتی یا شیمیایی بر خلاف انباره های عدسی دارای قطب مثبت منفی می باشند و معمولا در رنج میکرو فاراد هستند. ظرفیت انباره و ولتاژ قابل تحمل انباره بر روی آن نوشته شده است و هنگام استفاده در مدار باید به جهت انباره توجه ویژه ای داشت. انباره های الکترولیتی در دو نوع آلومینیومی و تانتالیومی تولید و به بازار عرضه می شود.

از مهم ترین کاربرد های این انباره در مدار یکسو کننده دیودی به عنوان فیلتر و کوپلینگ در مدار بایاس ترانزیستور ها می باشد.

۴. خازن ورقه ای

انباره های کاغذی به علت کوچک بودن ثابت دی الکتریک، دارای ابعاد فیزیکی بزرگ هستند. انباره های پلاستیکی نسبت به تغییرات دما حساسیت زیادی ندارند، به همین جهت از آن ها در مداراتی استفاده می‌کنند که احتیاج به انباره ای با ظرفیت ثابت در مقابل حرارت باشد. یکی از معروف ترین دی الکتریک هایی که در این انباره ها به کار می‌ رود پلی استیرن (Polystyrene) است، به همین دلیل به این انباره ها “خازن پلی استر” نیز گفته می‌شود.

۵. خازن میکا

ظرفیت این نوع انباره ها تقریباً بین ۰۱/۰ تا ۱ میکرو فاراد است. یکی از مهم ترین ویژگی این انباره ها، داشتن ولتاژ کار بالا، عمر طولانی و کاربرد در مدارات فرکانس بالا می باشد.

۶. روغنی و گازی

انباره های روغنی و گازی بیشترین کاربرد را در صنعت برق در مدارهای الکتریکی برای راه اندازی و یا اصلاح ضریب قدرت دارند. به عنوان مثال یک نوع انباره گازی سیلندری با عایق گازی ازت N2 جهت اصلاح ضریب توان در شبکه برق سه فاز ۴۰۰ ولت با فرکانس ۵۰ هرتز و ظرفیت ۲.۵ کیلو وار مورد استفاده قرار می گیرد. اصطلاحا به مجموعه خازن به کار رفته برای حذف توان راکتیو، بانک خازنی می گویند.

انواع خازن صنعتی

خازن های صنعتی بخش دیگری از خازن ها هستند که در صنعت به کار می روند. این خازن ها در دو بخش با فشارهای متفاوت تقسیم می شوند.

خازن های فشار ضعیف
خازن های فشار متوسط

خازن های فشار ضعیف

این خازن ها همانطور که از نامشان معلوم است، فشار قوی را منتقل نمی کنند. capacitors به شیوه خشک یا سیلندری تولید می شود که ولتاژ آن کمتر از ۱۰۰۰ ولت می باشد. از موارد لازم به ذکر دیگر می توان به مدل تک فاز و سه فاز اشاره کرد که ظرفیتی بین ۲.۵ کیلو وار تا ۳۰ کیلو وار را داراست.

خازن های فشار ضعیف با هدف اصلاح ضریب قدرت مورد استفاده واقع می شوند.

خازن های فشار متوسط

این خازن ها بیشتر از ۱۰۰۰ ولت ولتاژ دارند که باز هم در دو مدل تک فاز و سه فاز مورد استفاده قرار می گیرند و تولید می شوند. خازن فشار متوسط از المنت های خازنی تشکیل می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *