ماهنامه

خازن چیست و چه کاربردی دارد؟ + معرفی انواع خازن

کار خازن چیست؟

کار خازن چیست و چه کاربردی دارد؟ پیش تر گفتیم که خازن یا انباره به دستگاهی گفته می شود که از دو صفحه موازی فلزی که در میان آن لایه ای از هوا یا عایق قرار دارد ساخته شده است. صفحات انباره می‌ توانند از جنس فلز یا الکترولیت باشند. عایق دی الکتریک نیز لایه‌ ای عایق می باشد که بین صفحات خازن قرار می‌ گیرد و ظرفیت انباره را افزایش می‌ دهد.

انباره ها انرژی الکتریکی را نگهداری می‌ کنند و به همراه مقاومت‌ ها، در مدارات تایمینگ استفاده می‌ شوند.

نماد خازن چیست؟

عمده ترین وظیفه خازن در مدار الکتریکی ذخیره انرژی است. در شماتیک مدار های الکترونیکی هر قطعه دارای یک نماد خازن منحصر به فرد است. به همین دلیل خازن نیز دو نماد که یک نماد متغیر و دیگری نماد ثابت است را دارا می‌ باشد در ادامه به آن ها می‌پردازیم.

نماد شماتیکی خازن ثابت

اولین نماد خازن در مدار الکتریکی، نماد شماتیکی خازن ثابت می‌ باشد. نماد شماتیکی خازن ثابت به صورت زیر می‌ باشد، نماد خازن های بدون پلاریته (Non Polarized) در سمت راست تصویر دیده می‌ شود و دو نماد دیگر، نماد خازن های دارای پلاریته (Polarized) هستند که در سمت چپ تصویر قابل دیدن است.

نماد شماتیکی خازن متغیر

دومین نماد خازن در مدار الکتریکی، نماد شماتیکی خازن متغیر می‌ باشد. خازن های متغیر نیز از نماد شماتیکی زیر پیروی می‌ کنند. خازن های متغیری هستند که به صورت دوگانه در یک بسته قرار دارند. نماد آن ها در زیر آورده شده است .

ظرفیت و واحد اندازه گیری

ظرفیت خازن معیاری برای اندازه گیری توانایی ذخیره و نگهداری انرژی الکتریکی است. هر اندازه که ظرفیت یک خازن بیشتر باشد، وظیفه خازن چیست، توانایی نگهداری و ذخیره مقدار بیشتری از انرژی الکتریکی دارد. ظرفیت خازن یک کمیت فیزیکی است و به ساحتمان خازن وابسته است و به چیزهایی مانند مدار و اختلاف پتانسیل بستگی ندارد.

واحد اندازه گیری ظرفیت فاراد است. ۱ فاراد واحد بزرگی است و مشخص کننده ظرفیت بالا می باشد. به همین جهت استفاده از واحدهای کوچک تر نیز در انباره ها مرسوم است. میکرو فاراد µF، نانو فاراد nF و پیکو فاراد pF واحد های کوچکتر فاراد هستند. هر انباره مقدار مشخصی از انرژی را می تواند در خود ذخیره کند. میزان ذخیره انرژی در خازن را با واحد فاراد اندازه گیری می کنند. انباره های موجود در مدار های الکترونیکی در رنج های پیکو فاراد، نانو فاراد، و میکرو فاراد عرضه شده اند.

کاربرد خازن چیست؟

خازن چیست و چه کاربردی دارد؟ اصلی ترین و متداول ترین کاربرد خازن ها ذخیره انرژی الکتریک است. اما کاربرد خازن به این ختم نمی‌ شود، کار خازن تهویه دستگاه های الکتریکی، اتصال یا قطع سیگنال های الکتریکی، فیلتر های صوتی الکترونیکی و سنجش از راه دور نیز است. خازن ها به دلیل کاربرد ها و ویژگی ها زیادی که در صنایع و مشاغل دارد، جزء یکی از مهم ترین وسیله ها و قطعات در زندگی روزمره ما تبدیل شده است. خازن در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد که تعدادی از آن ها شامل موارد زیر می باشد:

  • در مدار های صوتی بسیار به چشم می خورد.
  • برای حذف ولتاژ DC از سیگنال صوتی کاربرد دارند.
  • در برخی از مدارهای نوسان ساز (چشمک زن) این قطعه را می توان یافت.
  • در جاهای که نیاز به ایجاد تاخیر است، مانند تایمر چراغ راه پله استفاده می شود.
  • در برد های الکترونیکی برای حذف نویز به وجود آمده در مسیر های مسی استفاده می شود.

یک منبع تغذیه می تواند، وظیفه تبدیل ولتاژ AC (متناوب) به ولتاژ DC (مستقیم) را بر عهده گیرد.انباره ها در هر دو مدارات الکتریکی و الکترونیکی کاربرد دارند. آن ها در برنامه های کاربردی فیلترینگ، سیستم های ذخیره سازی انرژی، راه اندازهای موتور و دستگاه های پردازش سیگنال استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *